zeszmulowiznyibrodna

Wpis

niedziela, 23 grudnia 2012

Pochodzenie nazwisk, Ćwikliński.

Czyli o Tworzeniu Historii w Sposób Jedynie Właściwy.  

Próba wywodu pochodzenia nazwiska Ćwikliński od rozdziału http://819765.www.blox.pl/html/8519681,1441794,1159.html?9152582 była z mojej strony swoistym żartem. W tym miejscu każdy z czytelników blogu ma prawo się zapytać: a z jakiego to powodu pozwalam sobie na coś takiego ???

Podaję dwa przykłady współczesnych prób tworzenia historii mojej rodziny w sposób jedynie właściwy.

Po opublikowaniu przeze mnie informacji o ewangelickim zborze w Wielkanocy i historii grobu Ciszewskich, genealodzy amatorzy ruszyli do boju. Na stronie Geneteka.genealodzy.pl można dzięki wyszukiwarce znaleźć podstronę

http://geneteka.genealodzy.pl/index.php?rid=2364&from_date=&to_date=1900&search_lastname=ciszewski+&rpp2=50&rpp1=0&bdm=S&url1=&w=06mp&op=gt

z następującymi informacjami o rodzie Ciszewskich /zawierane związki małżeńskie/:

  1841 0 Walenty Ciszewski     Florentyna Przedpelska     Gołcza  
2 1832 21. Walenty Ciszewski     Joanna Zajdlicz     Gołcza  
3 1841 10. Walenty Ciszewski     Florentyna Przedpelska     Gołcza

 

 

 

 

Każdy się zgodzi że powyższe dane są dość zaskakujące ...

Wg. danych zamieszczonych w bazie okazało się że ten sam z imienia i nazwiska Walenty Ciszewski i Florentyna Przedpelska zawierający ślub w tym samym roku to dwie różne pary. Podobne dane zostały zamieszczone przez "innego" genealoga znacznie wcześniej i dotyczyły moich prapradziadków Sasów z Wielkanocy. Dane są już poprawione za co dziękuję, przez dłuższy czas mój prapradziadek Maciej Sas w swoim drugim wcieleniu na internecie nosił nazwisko Saks, praprabacia była z imienia i nazwiska tą samą praprababcią.

Innym przykładem dotyczącym wspólczesnej próby tworzenia historii mojej rodziny w sposób jedynie właściwy, jest przypadek z jednego z bardziej znanych forów genealogicznych na którym jestem zalogowany. Po pierwszej publikacji dotyczącej Korneliusza Daniłowicza /I Proletaryat/ na tym forum, zaproponowano mi próbę poszukiwania śladów mojego dziadka Mieczysława Daniłowicza /weterana 1 Dywizji Litewsko-Bialoruskiej/ z czasów II Wojny Światowej. Odnaleziony został żołnierz Armii czerwonej o tym samym imieniu i nazwisku. Według informacji ktorą otrzymałem, dostał on się do niewoli niemieckiej, po czym znalazł się w obozie koncentracyjnym. Nie znam dalszych losów tego żołnierza, jednak jego postać jak mi się wydaje jest również godna szacunku. Losy mojego dziadka z II Wojny Światowej nie byly w tym czasie jeszcze opisane na blogu. Rozdział o Korneliuszu Daniłowiczu usunąłem i postanowiłem poczekać.

Zaskoczenie może budzić zwrot: współczesna próba tworzenia historii mojej rodziny.

Podczas poszukiwań rodzinno-genealogicznych znalazłem m.in. taki kwiatek:

Korneliusz Daniłowicz 1849-1884, ur. we wsi Brulin, pow. łomzyński, w rodzinie chłopskiej, s. Józefa ...

Tymczasem na stronie http://katalogszlachty.com/ ten sam Józef Daniłowicz jest szlachcicem nieznanego herbu, Apolinary Daniłowicz to mój prapradziadek.

Szlachta powiatu łomżyńskiego spisana w 1866 roku do celów wojskowych. Litera D.

DANIŁOWICZ Apolinary, Józef i Zofia, 08.01.1842 Duchny.

Gdyby rodzina mojego dziadka była pochodzenia chłopskiego nie miałbym nic przeciwko temu, chodzi mi tylko o prawdę historyczną. Na tej samej zasadzie tworzenia historii mojej rodziny, ktoś może próbować na nowo zacząć tworzyć historię rodziny mojego ojca - chłopskiej rodziny z Mazowsza.



Dodatkowe informacje o Korneliuszu Danilowiczu są na:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=289634037819119&set=a.289634014485788.68045.227345097381347&type=1&theater

 

Nie będę kolejny raz poprawiał tekstu, błąd o którym pisałem parę godzin temu wisi na wyszukiwarce Geneteki cały czas. Poprzednio gdy wpisałem nazwisko prapradziadka, miałem wrażenie że błąd został poprawiony, jednak gdy wpisałem panieńskie nazwisko praprababci ukazały się poniższe dane związane z zawartym przez nich małżeństwem:

  1822 4 Paweł Kaminski     Agnieszka Dębska     Książ Wielki  
2 1821 15 Piotr Otakiewicz     Franciszka Dębska     Książ Wielki    
3 1845 0 Maciej Saks     Helena Dębska     Gołcza  
4 1845 8. Maciej Sas     Helena Dębska     Gołcza

Gdybym próbował przeprowadzić wywód nazwiska prapradziadka w wersji Saks, nie byłoby to zbyt trudne. Nie dość że swoje korzenie zgodnie z przekazem rodzinnym i nazwiskiem prapradziadek miał w Saksonii, to nazwisko w tej wersji wyraźnie wskazywałoby że prapradziadek i wcześniejsze pokolenia tej linii rodzinnej jeździły na saksy ...  

Saksy.



Jest mi przykro z powodu mojego niestosownego żartu związanego z wywodem rodzinnego nazwiska Ćwikliński i wszystkich sytuacji z tym związanych, jednak mam nadzieję że od tego momentu genealodzy amatorzy, historycy tego typu, i różnego rodzaju tzw. pomocnicy przestaną zajmować się tworzeniem historii mojej, a nie ich rodziny w sposób jedynie właściwy. I co jest oczywiste, nie mam najmniejszego pojęcia o jaki sposób tworzenia historii mojej rodziny tym razem chodzi.

Na stare numery /wydrukowane wiele lat temu/ związane z historią mojej rodziny nie poradzę zbyt wiele, jednak współczesnym tworzycielom historii mojej rodziny za pomoc serdecznie dziękuję i proponuję znaleźć inne, zdecydowanie bardziej pożyteczne formy amatorskiego wolontariatu.

 

Bibliografia.

 

Po raz pierwszy mam nadzieję, że jeżeli chodzi o tę historię tym razem ciąg dalszy nie nastąpi ...

 

Zapraszam również na blogi:

http://kopasinakopaszynakopaszyn.blox.pl/html

Kontakt z autorem blogów:zeszmulowiznyibrodna@gmail.com

Uwaga: Kopiowanie zdjęć, tekstów i innych materiałów dostępnych na blogu, tylko za zgodą piszącego blog.

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Autor(ka):
stefelek
Czas publikacji:
niedziela, 23 grudnia 2012 07:10

Polecane wpisy